Hoppa till huvudinnehåll

Helkurs

Vi har nått slutet på vår gemensamma resa. Vi har rest från antikens myter till dagens massiva språkmodeller. Vi har utforskat AI genom filosofins, ekonomins, sociologins och psykologins linser. Vi har sett hur drömmen om logik ledde till den symboliska AI:n och dess vinter, och hur empirismens återkomst i form av maskininlärning, driven av data och enorm datorkraft, har lett till den revolution vi ser idag.

Nu är det dags för den slutgiltiga sammanfattningen. Detta projekt handlar inte längre om att bygga en liten, isolerad prototyp. Det handlar om att designa, tänka och argumentera. Ni ska nu använda hela er samlade kunskap för att designa ett storskaligt AI-system som adresserar en av vår tids stora utmaningar och kritiskt analysera dess potentiella konsekvenser för vårt samhälle och vår framtid.

Vi avslutar med det tema som löpt som en röd tråd genom kursens sista del: "Att Odla den Mänskliga Trädgården." I en värld där AI kan optimera, producera och beräkna i en övermänsklig skala, vad är det då vi som människor ska välja att odla hos oss själva?

Infografik

En komplex infografik. I mitten en stiliserad jordglob. Runtomkring den, ikoner som representerar de globala målen (hälsa, klimat, utbildning etc.). Från dessa ikoner går linjer in mot en central "AI-hjärna". Från hjärnan strålar det sedan ut pilar mot olika analysperspektiv: en ikon för "arbetsmarknad", en för "etik & säkerhet", en för "geopolitik" och en för "samhälle & kognition".

Projektets Ramverk

1. Välj ett av FN:s Globala Mål

Välj i er projektgrupp ett av FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling. Detta blir ramen för ert projekt. Ert uppdrag är att designa ett AI-system som kan bidra till att uppnå detta mål i en svensk kontext.

Exempel:

  • Mål 3: God hälsa och välbefinnande: Ett AI-system för prediktiv diagnostik inom primärvården.
  • Mål 7: Hållbar energi för alla: Ett AI-drivet system för att optimera Sveriges elnät i realtid.
  • Mål 11: Hållbara städer och samhällen: Ett system för att simulera och planera framtidens klimatneutrala städer.
  • Mål 13: Bekämpa klimatförändringarna: En AI som övervakar och predikterar skogsbränder med hjälp av satellitdata och drönare.

2. Designa ett AI-koncept

Ni behöver inte bygga en fungerande prototyp. Fokus ligger på att designa och beskriva ett trovärdigt och genomtänkt koncept. Er design ska vara detaljerad och reflektera de avancerade koncept vi diskuterat i kursens sista del.

Krav på Rapport och Presentation

Projektet ska resultera i en skriftlig rapport och en avslutande presentation. Rapporten måste innehålla två huvuddelar:

Del A: Systemdesign och Koncept

Här beskriver ni ert tänkta AI-system i detalj.

  • Systemarkitektur: Vilken eller vilka typer av AI skulle ni använda (t.ex. en kombination av datorseende, RL och en LLM)? Hur skulle de samverka?
  • Dataflöde: Vilken data skulle systemet behöva? Hur skulle den samlas in, lagras och bearbetas?
  • Agentic Design: Skulle ert system vara en "Agentic AI"? Beskriv i så fall vilka verktyg den skulle kunna använda autonomt (t.ex. göra webbsökningar, anropa andra API:er, interagera med fysiska system som drönare eller sensorer).
  • Människa-AI-Interaktion: Hur skulle människor (experter, beslutsfattare, vanliga medborgare) interagera med ert system? Designa ett gränssnitt eller en arbetsgång som främjar samarbete och augmentation, inte bara blind automation.

Del B: Obligatorisk Framtidsanalys

Detta är projektets kärna. Ni måste analysera ert eget AI-koncept genom de fyra nedanstående perspektiven. Detta är en sammanfattning av hela kursen och ett centralt bedömningsmoment.

  1. Arbetsmarknadspåverkan (Obligatorisk)

    • Automation: Vilka specifika arbetsuppgifter och roller skulle ert system kunna automatisera helt?
    • Augmentation: Vilka yrkesroller skulle kunna förstärkas (augmenteras) av ert system? Hur skulle deras arbetsdag och krav på kompetens förändras?
    • Nya Roller: Vilka helt nya jobb eller roller skulle kunna uppstå i kölvattnet av ert system (t.ex. AI-systemförvaltare, dataetiker, prompt-ingenjörer specialiserade på ert system)?
    • Kompetensförskjutning: Vilka kunskaper och färdigheter blir mindre värda, och vilka blir mer kritiska, på en arbetsmarknad där ert system existerar?
  2. Etisk och Säkerhetsmässig Analys (Obligatorisk)

    • Bias och Rättvisa: Vilka är de största riskerna för inbyggd bias i ert system? Vilka grupper skulle kunna drabbas negativt? Hur kan ni designa systemet för att vara så rättvist som möjligt?
    • Integritet och Övervakning: Hur hanterar ert system personlig och känslig data? Vilka är riskerna för oönskad övervakning eller missbruk av data?
    • "The Alignment Problem": Även om ert system inte är en AGI, hur säkerställer ni att dess mål och beteende förblir i linje med mänskliga värderingar, även under oförutsedda omständigheter?
    • "Oppenheimers Skugga": Diskutera risken för en "kapplöpning mot botten". Om ert system ger en stor fördel (ekonomiskt eller strategiskt), vad hindrar aktörer från att skynda på utvecklingen och tumma på säkerheten?
  3. Ekonomisk och Geopolitisk Analys

    • Maktkoncentration: Skulle ert system bidra till att koncentrera makt och rikedom hos ett fåtal stora aktörer (tech-jättar, stater)? Hur kan man motverka detta?
    • Technofeudalism vs. Medborgarlön: Diskutera ert system i ljuset av de två framtidsscenarierna. Är det ett verktyg som stärker en feodal struktur, eller skulle dess produktivitetsvinster kunna omfördelas genom t.ex. medborgarlön eller robotskatt?
    • "Chip War": Hur påverkas ert system av den pågående geopolitiska kampen om halvledare och datorkraft? Skulle det vara beroende av teknologi från ett specifikt land eller företag?
  4. Sociologisk och Kognitiv Analys

    • Sanning och Tillit: Om ert system genererar information, bilder eller analyser, hur påverkar det vår gemensamma syn på sanning? Finns det risk för "sanningens upplösning"?
    • Kognitiv Avlastning: Analysera risken att de mänskliga experter som använder ert system tappar sin egen hantverksskicklighet och intuition. Hur kan man designa för "kognitiv augmentation" istället för "kognitiv atrofi"?
    • Den Mänskliga Trädgården: Avsluta med en reflektion. I en värld där ert AI-system existerar, vilka mänskliga förmågor (t.ex. kritiskt tänkande, empati, kreativitet, moraliskt omdöme) blir ännu viktigare att aktivt odla och värna om?

Föreslagen Arbetsprocess

  • Vecka 27: Förberedande labb (bygga en enkel agent), projektplanering, teambildning och val av globalt mål.
  • Vecka 28-29: Huvudsaklig forsknings- och skrivperiod. Utveckla systemkonceptet och arbeta igenom de fyra analysdelarna.
  • Vecka 30: Projektpresentationer, kamratgranskning och den avslutande kursdebatten/rollspelet.

Arbetsbok: Mall för Slutprojekt

Detta kapitel fungerar som mall och arbetsyta för ert slutprojekt. Fyll i de olika avsnitten nedan för att bygga upp er projektrapport.


Projektplan

  • Våra teammedlemmar:

    • [Namn 1]
    • [Namn 2]
    • [Namn 3]
  • Vårt valda globala mål (FN):

    • [Nummer och namn på målet]
  • Vårt AI-koncept (kort sammanfattning):

    • [Beskriv i 1-2 meningar kärnan i ert AI-system.]

Del A: Systemdesign och Koncept

1. Systemarkitektur

[Beskriv här den tekniska arkitekturen. Vilka AI-modeller? Hur samverkar de?]

2. Dataflöde

[Beskriv här vilken data som behövs, var den kommer ifrån och hur den hanteras.]

3. Agentic Design

[Beskriv här systemets autonoma förmågor och vilka verktyg det kan använda.]

4. Människa-AI-Interaktion

[Beskriv här hur användare interagerar med systemet. Skissa gärna på ett gränssnitt eller en arbetsgång.]


Del B: Obligatorisk Framtidsanalys

Besvara ALLA fyra analysdelar nedan. Använd de vägledande frågorna för att strukturera er analys.

1. Arbetsmarknadspåverkan

[Här skriver ni er analys av automation, augmentation, nya roller och kompetensförskjutning.]


2. Etisk och Säkerhetsmässig Analys

[Här skriver ni er analys av bias, integritet, alignment och säkerhetsrisker.]


3. Ekonomisk och Geopolitisk Analys

[Här skriver ni er analys av maktkoncentration, technofeudalism/UBI och geopolitiska beroenden.]


4. Sociologisk och Kognitiv Analys

[Här skriver ni er analys av sanning/tillit, kognitiv avlastning och avslutar med en reflektion kring "Den Mänskliga Trädgården".]


Projektets Slutsatser och Personliga Reflektioner

[Här sammanfattar ni de viktigaste slutsatserna från er design och analys. Vad var den mest utmanande frågan att brottas med? Vilken insikt var mest överraskande? Vad är er personliga syn på potentialen och farorna med den typ av system ni designat?]