Framtiden
Detta sista kapitel är designat för att du ska sammanställa allt du har lärt dig och tillämpa det på de stora, öppna frågorna om vår gemensamma framtid med AI.
Övning 1: Förberedande Labb - Bygg en Enkel Agent
Syfte: Att få en praktisk förståelse för hur en "Agentic AI" fungerar genom att designa en enkel, verktygsanvändande agent.
Er agent har ett enkelt mål: Planera en så billig helgresa som möjligt från Stockholm till Göteborg för nästa helg.
Verktyg: Agenten har tillgång till följande förprogrammerade (simulerade) Python-funktioner:
def search_train_tickets(origin, destination):
"""Söker efter tågbiljetter. Returnerar en lista av (avgångstid, pris)."""
# I en riktig app skulle denna funktion anropa SJ:s API.
# Vi simulerar resultatet:
print("AGENT: Söker tågbiljetter...")
return [("Fredag 18:00", 550), ("Lördag 08:00", 400), ("Lördag 10:00", 450)]
def search_hotel(city, checkin_date, checkout_date):
"""Söker efter hotell. Returnerar en lista av (hotellnamn, pris_per_natt)."""
# I en riktig app skulle denna anropa Booking.com:s API.
# Vi simulerar resultatet:
print(f"AGENT: Söker hotell i {city}...")
return [("Grand Hotel", 1500), ("City Hostel", 600), ("Plaza Hotel", 1200)]
def get_weather_forecast(city, date):
"""Hämtar väderprognos. Returnerar en sträng."""
# I en riktig app skulle denna anropa SMHI:s API.
# Vi simulerar resultatet:
print(f"AGENT: Kollar vädret i {city}...")
return "Soligt med chans för regn på söndag."
Uppgift:
-
Planera (i grupp): Skriv ner den logiska steg-för-steg-plan som er agent måste följa för att lösa uppgiften. Tänk på:
- I vilken ordning måste verktygen anropas?
- Hur ska agenten "tänka" för att välja det billigaste tåget och hotellet?
- Hur ska den slutgiltiga planen presenteras?
-
Implementera (parvis eller individuellt): Skriv ett enkelt skript (i Python eller pseudokod) som genomför planen. Skriptet ska anropa de simulerade funktionerna, lagra resultaten i variabler, fatta beslut baserat på datan, och skriva ut en slutgiltig reseplan med total kostnad.
- Vad var svårast med att designa denna agent?
- Vår agent hade bara tre verktyg. Vilka andra verktyg skulle en mer avancerad rese-agent behöva (t.ex.
boka_restaurang
,kolla_museum_öppettider
)? - Hur skiljer sig er regelstyrda agent från en stor språkmodell som ChatGPT? (Ledtråd: Tänk på förutsägbarhet, kreativitet och hur den hanterar oväntade situationer).
Övning 2: Debatt - Pausa AGI?
Syfte: Att argumentera för och emot en av de mest brännande frågorna inom AI-säkerhet idag.
Instruktioner:
- Organisera en formell debatt i klassen kring påståendet: "Denna kammare anser att utvecklingen av Artificiell Generell Intelligens (AGI) bör pausas internationellt tills vi har en verifierbar lösning på The Alignment Problem."
- FÖR-sidan använder argument från tänkare som Nick Bostrom och lyfter fram de existentiella riskerna med en felinriktad superintelligens.
- EMOT-sidan kan argumentera för att en paus är omöjlig att genomföra, att fördelarna med AGI (t.ex. för att lösa klimatförändringar eller bota sjukdomar) är för stora för att vänta, eller att säkerhetsproblemen bäst löses genom fortsatt, men ansvarsfull, forskning.
Övning 3: Rollspel - FN:s Säkerhetsråd
Syfte: Att uppleva den geopolitiska komplexiteten i att försöka skapa globala regler för AI.
Instruktioner:
- Dela in klassen i 4-5 delegationer:
- USA: Fokuserar på innovation, ekonomisk tillväxt och att inte låta Kina få ett försprång.
- Kina: Fokuserar på nationell suveränitet, social stabilitet och att snabbt bli världsledande inom AI.
- EU: Fokuserar på mänskliga rättigheter, reglering och en "tredje väg" mellan USA och Kina.
- Ett utvecklingsland (t.ex. Kenya): Fokuserar på att få tillgång till teknologin, överbrygga den digitala klyftan och undvika att bli exploaterade.
- Ett stort tech-företag (t.ex. Google/OpenAI): Fokuserar på att undvika strikt reglering som hämmar innovation och på att deras teknik ska ses som en global tillgång.
- Mål: Förhandla fram ett utkast till ett internationellt fördrag för säker och rättvis AI-utveckling.
- Varje delegation förbereder sina ståndpunkter och håller ett inledande anförande. Därefter följer en öppen förhandling och debatt.
Avslutande Reflektion: Att Odla Din Mänskliga Trädgård
Syfte: Att använda kursens avslutande metafor för en personlig reflektion över din egen framtid.
Instruktioner:
- Läs det avslutande avsnittet i läroboken igen, om "Att Odla den Mänskliga Trädgården" och Viktor Frankls idéer om sökandet efter mening.
- Skriv en sista, personlig reflektion (ca 200-300 ord) baserat på följande frågor:
- Vilka "blommor" (unikt mänskliga färdigheter, egenskaper eller passioner) är viktigast för dig att odla i ditt framtida liv och yrke?
- Vilka "ogräs" (digitala distraktioner, överförlitande på AI, ytlighet) tror du att du behöver vara mest vaksam på i din egen trädgård?
- Vilka konkreta "trädgårdsredskap" (vanor, metoder, medvetna val) kan du använda för att se till att din trädgård blomstrar, i en värld där AI blir alltmer närvarande?
Bok 1: Superintelligence av Nick Bostrom
Läs: Nick Bostrom - Superintelligence: Paths, Dangers, Strategies (utvalda kapitel, särskilt om "The Alignment Problem").
Reflektera: Bostrom målar upp en bild av de existentiella riskerna med en feljusterad superintelligens. Känns hans scenario realistiskt eller överdrivet? Vilket av hans argument anser ni är starkast, och vilket är svagast? Motivera.
Bok 2: Livet måste ha en mening av Viktor Frankl
Läs: Viktor Frankl - Man's Search for Meaning (Livet måste ha en mening).
Diskutera: Frankl argumenterar för att människans främsta drivkraft är sökandet efter mening. I en framtid där AI kan automatisera många av de uppgifter som traditionellt gett oss mening (arbete, problemlösning), var och hur kommer människor att finna sin mening? Ge konkreta exempel.