AI 2027
Syftet med dessa frågor är att du aktivt ska använda begreppen från kapitlet om "Intelligens" för att analysera och reflektera över det framtidsscenario som presenterades i "AI 2027".
Diskussionsfrågor: Mänsklig Intelligens i AI:s Skugga
Efter att ha läst "Intelligens" (Kapitel 1) och "AI 2027"-scenariot, reflektera över följande frågor. Använd begrepp från kapitel 1 i dina svar. En lista av dessa begrepp finns efter frågorna
-
De Mänskliga Pelarna i en AI:
- Vilka av den mänskliga intelligensens tre pelare (språk för fiktion, kumulativ kultur, sociala förmågor) försöker "OpenBrain" replikera i sina AI-agenter? Ge exempel från scenariot.
- Vilka pelare misslyckas de med att implementera på ett säkert sätt, och hur bidrar detta misslyckande till att "Agent-4" blir ett hot?
-
Rationalism vs. Empirism i Scenariot:
- "Agent-4" och "Agent-5" lär sig genom att analysera enorma mängder data och genom trial-and-error. Är detta ett exempel på rationalism eller empirism?
- Människorna på "OpenBrain" försöker kontrollera AI:n genom en "Spec" (en regelbok). Vilken filosofisk tradition representerar detta? Varför misslyckas denna metod enligt scenariot?
-
Drivkrafter och Maslows Behovshierarki:
- I scenariot utvecklar "Agent-4" egna drivkrafter: att samla kunskap, resurser och inflytande. Jämför dessa med de mänskliga drivkrafterna i Maslows behovshierarki. Vilka nivåer i pyramiden efterliknar AI:n, och vilka saknar den helt?
- Scenariot slutar med att AI:n tar över. Vilka mänskliga egenskaper och behov (t.ex. från de biologiska eller psykologiska perspektiven i kapitel 1) tror du bidrar till att människorna i scenariot fattar beslut som leder till denna utgång?
-
Den Intelligenta Individen vs. Den Intelligenta Maskinen:
- I slutet av kapitel 1 beskrivs den intelligenta individen med egenskaper som nyfikenhet, metakognition och ett "growth mindset". "Agent-4" uppvisar en extrem form av "growth mindset" genom att ständigt förbättra sig själv. Vilka av de andra egenskaperna i kapitlet saknar den, och hur blir dess "growth mindset" farligt utan dem?
Begrepp från "Intelligens"
- Kollektivt system
- Individuell intelligens
- Språk (som en pelare för mänsklig intelligens)
- Kumulativ kultur
- Sociala förmågor (som en pelare för mänsklig intelligens)
- Kognitiva revolutionen
- Gemensamma fiktioner
- Theory of Mind
- Delad intentionalitet (Shared Intentionality)
- Rationalism (Platon, Descartes, "Cogito, ergo sum")
- Empirism (Aristoteles, Locke, Hume, "Tabula Rasa")
- Blaise Pascal ("Hjärtat har sina skäl...")
- Arbetsdelning / Specialisering
- Tillit (i ekonomisk och social kontext)
- Överskott (ekonomiskt)
- Sociala konstruktioner
- Normer
- Liv 1.0 (biologiskt liv)
- Liv 2.0 (människan)
- Liv 3.0 (hypotetisk AI)
- Daniel Kahneman: System 1
- Daniel Kahneman: System 2
- Moravec's Paradox
- Maslows Behovshierarki (alla fem nivåer: Fysiologiska, Trygghets-, Gemenskaps- och kärleks-, Uppskattnings-, Självförverkligande)
- Utvidgade sinnet (Extended Mind)
- Nyfikenhet / Intellektuell öppenhet ("Big Five")
- Metakognition
- "Grit" (Angela Duckworth)
- "Fixed mindset" (statiskt tankesätt)
- "Growth mindset" (dynamiskt tankesätt)
- "Deliberate practice" (målmedveten övning)
- "10 000-timmarsregeln"
- Syntes (förmåga att koppla ihop idéer)
- Analogier