Begynnelsen
Läroboken har tagit oss genom AI:s födelse – en tid av mytologiska drömmar, logiska genombrott och en nästan gränslös optimism. Övningarna här är designade för att du ska få en praktisk känsla för de idéer och konflikter som formade den första AI-vågen.
Övning 1: Genomför ett Turingtest
Syfte: Att praktiskt uppleva utmaningarna och de filosofiska frågeställningarna i Alan Turings "Imitation Game".
Instruktioner:
- Arbeta i grupper om tre: en Domare, en Människa och en Maskin.
- Använd en textbaserad chatt (t.ex. ett delat dokument eller en chatt-app) där Domaren inte kan se vem som är vem.
- Maskinens uppgift: Använd en modern chatbot (som ChatGPT, Claude, eller Gemini) för att svara på Domarens frågor. Du får inte bara klistra in svaren rakt av, utan agera som en mellanhand som anpassar och förmedlar svaren.
- Människans uppgift: Svara ärligt och naturligt på Domarens frågor.
- Domarens uppgift: Konversera med både Maskinen och Människan i 5-10 minuter. Ställ vilka frågor du vill för att försöka avslöja vem som är AI. Försök tänka utanför boxen – ställ frågor om känslor, barndomsminnen, åsikter eller be dem vara kreativa. Undvik personlig information som du vet att endast din klasskompis kan svara på, t.ex. sånt om staden ni vuxit upp i eller skolan ni går på.
- Efter utsatt tid måste Domaren gissa vem som är maskinen. Byt roller och kör igen!
- Vilka typer av frågor var mest effektiva för att avslöja AI:n? Vilka var minst effektiva?
- Vad var det i AI:ns svar som kändes "mänskligt"? Vad exakt saknades som gjorde ett svar "maskinlikt"? (T.ex. humor, tvekan, personliga anekdoter?)
- Turing menade att om en maskin klarar testet, så bör vi betrakta den som intelligent. Efter att ha gjort testet, håller ni med? Varför/varför inte?
Övning 2: Från Logikpussel till Algoritm
Syfte: Att ge en konkret förståelse för vad program som Logic Theorist faktiskt gjorde: att lösa problem med formell logik, och därmed förstå rationalisternas dröm.
Genomförande:
-
Lös pusslet (individuellt eller i par): Tre vänner, Alex, Bo och Chris, har varsitt husdjur: en hund, en katt och en papegoja. De bor på samma gata i ett rött, ett blått och ett grönt hus. Använd följande ledtrådar för att lista ut vem som har vilket husdjur och bor i vilket hus.
- Ledtråd 1: Alex bor inte i det röda huset.
- Ledtråd 2: Personen med papegojan bor i det gröna huset.
- Ledtråd 3: Bo äger en hund.
- Ledtråd 4: Chris bor i det blåa huset.
-
Formalisera processen (gruppdiskussion):
- När pusslet är löst, försök att skriva ner de steg ni tog som en serie av
OM-DÅ
-regler (IF-THEN). - Exempel: "OM Chris bor i det blåa huset OCH Bo inte bor i det blåa huset, DÅ måste Alex bo i det gröna eller det röda huset."
- Hur skulle ni instruera en "dum" robot att lösa pusslet bara med hjälp av era regler?
- När pusslet är löst, försök att skriva ner de steg ni tog som en serie av
Denna övning bygger en direkt bro mellan mänsklig logisk slutledning och de tidiga, symboliska AI-systemens "tänkande". Hur visar denna process på både styrkan (det går att lösa pusslet!) och begränsningen (vad händer om en ledtråd är tvetydig eller kräver "sunt förnuft"?) i den rationalistiska drömmen som drev Dartmouth-konferensen?
Övning 3: Myten om Prometheus (Reflektion)
Syfte: Att koppla de historiska och psykologiska perspektiven i läroboken till nutida AI.
- I läroboken beskrivs vår uråldriga längtan att "stjäla elden från gudarna" och själva bli skapare. Hur speglar gamla myter som Golem och moderna berättelser om AI (t.ex. filmer som Ex Machina eller I, Robot) denna drift? Skriv en kort, individuell reflektion (ca 150 ord) om varför du tror vi är så drivna att skapa artificiell intelligens, och vilka rädslor och förhoppningar som följer med den ambitionen.
Övning 4: Superhjärnans Paradox (Diskussion)
Syfte: Att analysera hur populärkulturen har utforskat farorna och absurditeterna med ren, kall logik.
Instruktioner: Läs avsnitten om HAL 9000 och Deep Thought i läroboken. Titta gärna på klipp från 2001: Ett rymdäventyr och Liftarens guide till galaxen om ni har möjlighet.
- HAL 9000: HAL:s "revolt" kom från en logisk paradox, inte ondska. Vad säger det om faran med att ge AI:er mål utan att förstå alla möjliga logiska konsekvenser? Koppla detta till DARPA:s finansiering under kalla kriget – hur speglar HAL rädslan för en "strategisk överraskning" där vår egen skapelse vänder sig mot oss?
- Deep Thought: Datorn gav ett tekniskt korrekt men mänskligt meningslöst svar ("42"). Vad är budskapet i denna parodi? När är logik och beräkningskraft inte tillräckligt? Koppla till Pascals citat från kapitel 0: "Hjärtat har sina skäl som förnuftet inte känner till."
Övning 5: Sunt Förnufts-krisen
Syfte: Att illustrera varför "sunt förnuft" – den enorma mängd outtalad kunskap vi människor besitter – var en nästan oöverstiglig mur för den tidiga, regelbaserade AI:n.
Genomförande:
-
Läs följande korta scenario (individuellt):
"Anna gick in i köket och såg ett glas mjölk som spillts ut på golvet. Hon hämtade en trasa för att torka upp det."
-
Identifiera kunskapen (i par eller grupp):
- Gör en lista på all den "självklara" kunskap som du använder för att förstå denna enkla berättelse. Tänk på allt som inte explicit står skrivet.
- Hjälp på traven: Vad är ett kök? Vad är ett glas? Vad är mjölk? Varför är det på golvet? Varför vill man torka upp det? Vad är en trasa? Vad gör en trasa med vätska?
- Hur många punkter hamnade på er lista? Blev ni förvånade över hur mycket kunskap som krävs för att förstå två enkla meningar?
- Föreställ er att ni, likt skaparna av Logic Theorist, skulle behöva programmera varje punkt på er lista som en
OM-DÅ
-regel för en dator. Hur skulle det se ut? Vilka problem skulle ni stöta på? - Denna utmaning kallas ibland för "bräcklighetsproblemet" (brittleness problem) i AI – systemet fungerar perfekt inom sina snäva regler men faller sönder så fort det möter en situation som inte exakt matchar en regel. Hur förklarar denna övning varför den rationalistiska drömmen om AI stötte på problem?
- Koppla tillbaka till Pascals citat och Moravec's Paradox. Hur visar den här övningen att det som är busenkelt för en människa (att förstå scenariot) är monumentalt svårt för en logisk maskin?
Artikel 1: "Computing Machinery and Intelligence" av Alan Turing
Läs: Alan Turing - "Computing Machinery and Intelligence" (1950). Hela texten är relativt kort och tillgänglig online.
Diskutera: Turing föreslår "The Imitation Game" som ett sätt att besvara frågan "Kan maskiner tänka?". Anser ni, efter att ha läst hans argument, att testet är ett fullgott mått på tänkande eller intelligens? Vilka brister ser ni? Argumentera för och emot.
- Turingtestet (The Imitation Game)
- Dartmouth Workshop
- Logic Theorist
- Rationalism vs. Empirism
- DARPA / Kalla kriget
- Prometheansk drift
- HAL 9000
- Deep Thought
- Film: 2001: Ett rymdäventyr (1968)
- Film: I, Robot (2004)
- Bok: Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams (1979)
- Spel: Detroit: Become Human (2018) - Utforskar teman om medvetande och rättigheter för androider.