Skapa en sprite i TRSE
Nu ska du lära dig hur du öppnar ett exempelspel och ritar din första sprite
Starta rätt projekt
1. Öppna TRSE
- Starta TRSE och vänta tills startsidan visas. Den bör se ut så här:
2. Ladda ett exempelprojekt
- Klicka på "Load sample project" under sektionen Simple Game Tutorial.
Redigera en sprite
3. Öppna sprite-editorn
- I sidomenyn till vänster (under Project), klicka på Sprites.flf som ligger under mappen Sprites.
4. Rita din egen karaktär
- Nu öppnas sprite-editorn och du ser en förhandsvisning av en färdig sprite.
- Du kan ta bort den existerande figuren genom att välja den svarta färgen under Free Color och sedan måla över hela figuren.
- Därefter kan du börja rita din egen karaktär genom att använda olika färger.
Färgbegränsningar i C64-sprites
Commodore 64 har strikta färgregler. Varje sprite kan endast använda fyra färger totalt:
- En transparent färg (bakgrunden – vanligtvis svart).
- En unik, individuell färg som du själv väljer för just den här spriten.
- Två globala multicolor-färger – dessa delas av alla sprites i spelet.
- Du väljer färgerna genom att klicka på färgrutorna under respektive rubrik:
- Free Color – din individuella färg
- Multicolor 1 och Multicolor 2 – de globala färgerna
- background color – bakgrundsfärgen
Obs: En färg får inte väljas mer än en gång i samma sprite!
🎉 Du är nu klar! Lycka till med din första sprite!