Hoppa till huvudinnehåll

Skapa en sprite i TRSE

Nu ska du lära dig hur du öppnar ett exempelspel och ritar din första sprite


Starta rätt projekt

1. Öppna TRSE

  • Starta TRSE och vänta tills startsidan visas. Den bör se ut så här:

Startsida i TRSE

2. Ladda ett exempelprojekt

  • Klicka på "Load sample project" under sektionen Simple Game Tutorial.

Load Sample Project


Redigera en sprite

3. Öppna sprite-editorn

  • I sidomenyn till vänster (under Project), klicka på Sprites.flf som ligger under mappen Sprites.

Navigera till Sprites.flf

4. Rita din egen karaktär

  • Nu öppnas sprite-editorn och du ser en förhandsvisning av en färdig sprite.
  • Du kan ta bort den existerande figuren genom att välja den svarta färgen under Free Color och sedan måla över hela figuren.
  • Därefter kan du börja rita din egen karaktär genom att använda olika färger.

Färgbegränsningar i C64-sprites

Commodore 64 har strikta färgregler. Varje sprite kan endast använda fyra färger totalt:

  1. En transparent färg (bakgrunden – vanligtvis svart).
  2. En unik, individuell färg som du själv väljer för just den här spriten.
  3. Två globala multicolor-färger – dessa delas av alla sprites i spelet.
  • Du väljer färgerna genom att klicka på färgrutorna under respektive rubrik:
    • Free Color – din individuella färg
    • Multicolor 1 och Multicolor 2 – de globala färgerna
    • background color – bakgrundsfärgen

Färgväljare i TRSE

Obs: En färg får inte väljas mer än en gång i samma sprite!


🎉 Du är nu klar! Lycka till med din första sprite!