Hoppa till huvudinnehåll

Vad är Godot?

Tänk på Godot som en spelutvecklingsmotor som låter dig skapa 2D- och 3D-spel utan att behöva betala dyra licenser – och med full kontroll över din kod och dina resurser.

  • Godot är en öppen källkod-motor – vilket betyder att:

    • Den är helt gratis att använda, även för kommersiella spel.
    • Du kan se, ändra och bidra till motorns källkod själv (på GitHub).
    • Den utvecklas av en engagerad community och används världen över.
  • Godot låter dig skriva spel i flera språk:

    • GDScript, ett lättanvänt språk likt Python – perfekt för nybörjare.
    • C#, som används i Unity – bra för dig som redan är van vid det.
    • C++ eller Rust, för avancerade användare som vill ha maximal prestanda.
  • Godot är designad för att vara snabb och lätt:

    • Motorn startar snabbt och väger lite – perfekt för mindre team eller indiespel.
    • Den har ett nodbaserat system som gör det enkelt att bygga spel logiskt och modulärt.
  • Godot växer snabbt i popularitet:

    • Används av både hobbyutvecklare och professionella studios.
    • Du behåller alltid 100 % av intäkterna – inga royalties som i vissa andra motorer.
  • Godot byggstenar - noder:

    • En nod är en grundläggande byggsten i Godot-motorn och representerar ett objekt i spelet, till exempel en sprite, ljudkälla, kamera eller kollisionsform.
    • Noder organiseras i en trädstruktur, där varje nod kan ha en förälder och flera barn.
    • Varje nod har en specifik funktion eller roll, och genom att kombinera olika noder kan man skapa komplexa objekt och scener.
    • Man kan koppla skript till noder för att kontrollera deras beteende och interaktion i spelet.