Vad är Godot?
Tänk på Godot som en spelutvecklingsmotor som låter dig skapa 2D- och 3D-spel utan att behöva betala dyra licenser – och med full kontroll över din kod och dina resurser.
-
Godot är en öppen källkod-motor – vilket betyder att:
- Den är helt gratis att använda, även för kommersiella spel.
- Du kan se, ändra och bidra till motorns källkod själv (på GitHub).
- Den utvecklas av en engagerad community och används världen över.
-
Godot låter dig skriva spel i flera språk:
- GDScript, ett lättanvänt språk likt Python – perfekt för nybörjare.
- C#, som används i Unity – bra för dig som redan är van vid det.
- C++ eller Rust, för avancerade användare som vill ha maximal prestanda.
-
Godot är designad för att vara snabb och lätt:
- Motorn startar snabbt och väger lite – perfekt för mindre team eller indiespel.
- Den har ett nodbaserat system som gör det enkelt att bygga spel logiskt och modulärt.
-
Godot växer snabbt i popularitet:
- Används av både hobbyutvecklare och professionella studios.
- Du behåller alltid 100 % av intäkterna – inga royalties som i vissa andra motorer.
-
Godot byggstenar - noder:
- En nod är en grundläggande byggsten i Godot-motorn och representerar ett objekt i spelet, till exempel en sprite, ljudkälla, kamera eller kollisionsform.
- Noder organiseras i en trädstruktur, där varje nod kan ha en förälder och flera barn.
- Varje nod har en specifik funktion eller roll, och genom att kombinera olika noder kan man skapa komplexa objekt och scener.
- Man kan koppla skript till noder för att kontrollera deras beteende och interaktion i spelet.