Hoppa till huvudinnehåll

3. Plockbara objekt

Nu har du redan lärt dig en hel del om Godot, så instruktionerna blir nu lite mindre detaljerade. Skapa en ny scen med en Area2D-nod. Lägg till en AnimatedSprite2D med coin.png samt en CollisionShape2D som passar dess form. Skapa ett script för myntet. Därefter ska vi skapa en funktion. I stället för att använda Inspector, välj Node-fliken. Om du inte ser något där, klicka på Area2D. Hitta signalen body_entered, dubbelklicka på den och koppla den till skriptet. Nu kan du skriva följande kod:

  • body.score += 1 #aderar 1 till variabel score hos objecten som kolideras med coin
  • queue_free() #raderar coin, för att inte kolidera förävit
risk

Du behöver också addera den variabel i player script, till exempel var score = 0

tips

Du kan också skriva print(body.score) under din funktion i mynts script för att ser feedback

Funktion ska ser ut så
extends Area2D

func _on_body_entered(body:Node2D):
body.score += 1
print(body.score)
queue_free()