3. Plockbara objekt
Nu har du redan lärt dig en hel del om Godot, så instruktionerna blir nu lite mindre detaljerade. Skapa en ny scen med en Area2D-nod. Lägg till en AnimatedSprite2D med coin.png samt en CollisionShape2D som passar dess form. Skapa ett script för myntet. Därefter ska vi skapa en funktion. I stället för att använda Inspector, välj Node-fliken. Om du inte ser något där, klicka på Area2D. Hitta signalen body_entered, dubbelklicka på den och koppla den till skriptet. Nu kan du skriva följande kod:
- body.score += 1 #aderar 1 till variabel score hos objecten som kolideras med coin
- queue_free() #raderar coin, för att inte kolidera förävit
risk
Du behöver också addera den variabel i player script, till exempel var score = 0
tips
Du kan också skriva print(body.score) under din funktion i mynts script för att ser feedback
Funktion ska ser ut så
extends Area2D
func _on_body_entered(body:Node2D):
body.score += 1
print(body.score)
queue_free()