2. Skapa spelkaraktär
Nu kan du skapa din huvudkaraktär. Första steg blir att skapa nytt scen i översta delen av skärm, där du har din spel scenen du kan addera en till genom att trycka på plus. Efter att du har skapat nytt scenen du behöver att addera node som heter CharacterBody2D. Efter det adderar du AnimatedSprite2D och CollisionShape2D. Nu kan du skapa SpriteFrames kolla bild nedåt.
Efter att du har skapad den tryck igen på den, efter det måste öppnas en flik i terminal område. Där behöver du hitta en grid ikon sen väljer du knight.png i assets och anpassa grid till den sen väljer du de fyra ramar som är till vänster av texten Idle så att mest vänster ram blir 0 respektive mest höger ram blir 3. Nu kan du ändra fps till 10 och och sätta den på auto start, den placeras till höger av korg bild. Nu väljer du collision shape och adera en form för det, på liknande sätt som New sprite frame, kolla uppe och anpassa den till din sprite. För att kunna röra sin karaktär behövs en script, den kan man skapa genom att trycka
i vänster översta delen. Och i fönstert som öpnas välja template för CharacterBody2D Glöm inte att addera kamera till din karaktär genom att skapa en Camera2D node du kan även ändra zoom i inspector till exempel sätta 4 på x och y. tryck ctrl+s för att spara player.tscn och sedan dra den till game scen från katalog, var du har marken, nu kan du testa att starta, du kan också ändra SPEED oc JUMP_FORCE i script för player.
Att karaktär ska styras bara med pillarna och mellanslag