Hoppa till huvudinnehåll

1. Skapa marken

Nu efter du har skapad din första scen, vill du skapa något i den och som första steg ska du skapa TileMapLayer genom att trycka plus i översta vänstra hörnet eller att trycka Ctrl + A. Efter att du har skappat noden, du behöver att skapa TileSet. Tryck på TileSet i Inspector kolla bild nedåt och välja New TileSet sen i nedre delen var finns terminalen kommer finnas flik som heter TileSet.

Inspector

Efter att du har valt den, behöver du bara dra assets ditt TileSet.png. Godot ska själv anpassa grid till TileSet men om det har inte hänt för dig, du kan själv göra det genom att använda setup flik till höger av själva griden. Nu behöver du addera colision för ditt TileSet. Det kan man göra genom att trycka på TileSet som i bilden nedåt och välja Physics layer. Efter att du har skapat den, du ska markera dina tiles med kollision kolla bild nedre och välja Physics Layer 0 och välja alla Tiles. Nu ska du välja TileMap flik och bygga egen map.

TileSet