4.Bättre kartär
Välja animated sprite i animation flik adderar du två till animationer för “jump” och “run”, du kan också adera input maps i project-settings-inputmaps för att använda wasd eller något annat istället/tillsammans med pillar t.ex om den heter “left” ersätta alla ui_left i kod osv. nu kan du skriva en kod så att när du står ska du se idle animation, när springa run, tänk om riktningar och när man i luft “jump”. Du kanske ska behöva veta att
var direction := Input.get_axis("ui_left", "ui_right")
har -1 när man går till vänster 0 när ingen eller båda funkar och 1 när man går till höger. Funktion som startar animation är play(“namn av animation”)
Details
Hint
Du ska behöva även is_on_floor() och tänk att du behöver initialisera animated sprite (@onready) och använda play() utifrån den perspektivHint
if direction >0:
sprite.flip_h = false
if direction < 0:
sprite.flip_h = true
if is_on_floor():
if direction == 0:
sprite.play("idle")
else:
sprite.play("run")
else:
sprite.play("jump")